خانه » مقالات زعفران » خرید و تشخیص زعفران » صادرات زعفران

صادرات زعفران

صادرات یکی از بهترین روش ها برای افزایش توان اقتصادی هر کشوری است. در ایران زعفران جزو یکی از بهترین محصولات است که می توان صادر کرد از این رو صادرات زعفران می تواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال و ارز آوری برای کشور ما شود. بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد و بیش از 90 درصد این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود.

صادرات زعفران

تولید زعفران

بیشترین میزان تولید زعفران در ایران در استان های خراسان و اصفهان است که حجم زیادی از این محصول را سالانه تولید می کنند و سهم زیادی در صادرات زعفران دارند.  بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی حدود 400 تن تولید زعفران در استان وجود داشته که از این مقدار تولید برابر آنچه برداشت می‌شود  20 درصد مصرف داخلی و 80 درصد آن صادراتی است که از این مقدار در سال 97 از خراسان رضوی 250 تن و 405 کیلوگرم صادر شده است که ارزآوری آن 355 میلیون دلار بوده است. ایران با تولید ۳۳۶ تن زعفران در رتبه اول تولید، هند با تولید ۲۲ تن در رتبه دوم، یونان با تولید ۷.۲ تن در رتبه سوم، افغانستان با تولید ۶تن در رتبه چهارم، مراکش با تولید ۲.۶ تن در رتبه پنجم، اسپانیا با تولید ۲.۳ تن در رتبه ششم، ایتالیا و چین با تولید یک تن در رتبه های هفتم و هشتم و آذربایجان با تولید ۰.۲۳ تن در رتبه نهم قرار داشته اند.

ارزش صادرات زعفران ایران

اکنون بیش از ۲۰ درصد ارزش صادرات بخش باغبانی کشور ناشی از صادرات این محصول است به طوری که در سال ۹۷ با وجود تحریم ها نزدیک به ۲۸۰ تن زعفران به ارزش  ۳۵۱ میلیون دلار صادر شده بود، در حالی که میزان صادرات این محصول در سال ۹۰ حدود ۱۲۲ تن بود.آمار سالهای ۸۶ تا ۹۷ نشان می دهد به طور متوسط سالانه بین سه تا پنج هزار هکتار به سطح زیرکشت و بین ۲۰ تا ۳۰ تن به تولید اضافه می شود، بنابراین در سال ۹۸ نیز در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی بین ۲۰ تا ۳۰ تن افزایش تولید خواهیم داشت.

خواص زعفران برای پوست
مطالعه

صادرات زعفرانایرانی شرکت زعفران نطنز

شرکت زعفران نطنز یکی از پیشگامان صادرات این گیاه به کشورهای مختلف جهان از جمله امارات، عمان، اسپانیا، هنگ کنگ، چین و اروپا است که تجربیات مفیدی در این زمینه کسب کرده است. برای صادرات زعفران می توانید به ما اعتماد کرده و همچنین برای خرید زعفران با حجم بالا با ما در ارتباط باشید.

 

2 دیدگاه در “صادرات زعفران”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.