خانه » مقالات زعفران » خواص زعفران برای درمان کبد چرب

خواص زعفران برای درمان کبد چرب

در این مطلب سعی داریم تا مطالبی درباره خواص زعفران برای درمان کبد چرب و درمان کبد چرب در طب سنتی و درمان کبد چرب با زعفران مطالبی را بیان کنیم.امید است در پایان بتوانیم به تمامی سوالات مطرح شده در بالا پاسخ دهیم.

كبد چرب چيست؟

كبد دومين عضو بزرگ در بدن  است و مسئول رد كردن تمام مواد غذايي و نوشيدني مصرف شده از صافي است كه اين بدان معناست كه كبد فاكتورهاي مضرر مواد غذايي را گرفته و آنها را به صورتي بدون ضرر وارد سيستم‌هاي ديگر بدن مي‌كند، به بیان دیگر کبد به عنوان یک فیلتر عمل میکند.

كبد به طور طبيعي خود را توسط سلول‌هايي ترميم و پاكسازي مي‌كند اما اگر فاكتورهاي منفي وارد شده زياد باشند در کار ترمیم وپاک سازی کبد اختلال ایجاد شده و کبد کارایی قبل را کمتر دارد.

خواص زعفران برای درمان کبد چرب

خطرات کبد چرب برای بدن

كبد، عضو مهمي در بدن انسان است، كه اگر به هر دليلي از كار بيفتد، خطراتي جدي بدن انسان را تهديد مي‌كند و ادامه زندگي بدون وجود آن ممكن نخواهد بود. وجود چربي در كبد هر انساني طبيعي است اما اگر كبدي داراي 5 تا 10 درصد چربي باشد كبد چرب ناميده مي‌شود. كبد چرب يك موقعيت بسیار مخرب را در بدن انسان ايجاد مي‌كند و بدتر اينكه هيچ علامت هشدار‌ دهنده‌اي در ابتلا ندارد.و تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش و سونوگرافی می باشد.

عادات و رفتارهاي غلط بسياري باعث ایجاد این بیماری هستند  كه مهم‌ترين آنها مصرف مواد غذايي چرب، اضافه وزن، نداشتن فعاليت بدني سالم يعني  ورزش و تحرك مفيد، سوء‌تغذيه، فشار خون بالا، بارداري، مصرف داروهايي همچون آسپرين و تتراسايكلين و آنتی بیوتیک هستند.

به عقيده پزشكان خستگي و بي‌حالي، كاهش وزن و بی اشتهایی، تهوع ، ضعف عمومي بدن، درد در مركز يا سمت راست بخش بالاي شكم و… از مهم‌ترين علائم كبد چرب است. افراد مي‌توانند با مراجعه به پزشك و انجام سونوگرافي از بيماري خود  و نیز نوع آن مطلع شوند و براي درمان آن اقدام كنند.

خواص چای زعفران
مطالعه

چه کسانی کبد چرب می گیرند؟

 کسانی که دیابت و بیماری قند نوع یک یا دو دارند اما بدنشان انسولین را پس می زند حتی اگر انسولین تزریقی باشد اینها دچار کبد چرب می شوند. کسانی که داروهای شیمیایی خاص مصرف می کنند که اثر سوء بر روی کبد دارد. مخصوصاً آنتی بیوتیک ها ، چرک خشک کن ها بدون تجویز پزشک، بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت بشود طبق تجویز خودشان یا اهالی منزل  آنتی بیوتیک می خورند و متأسفانه این موارد در کشور ما به وفور یافت می شود.

کسانی که مصرف چربی زیاد دارند سرخ کردنی، تفت دادنی، بو دادنی ،چند بیماری می آورد مانند سوزش چشم و خارش چشم و یکی هم ایجاد کبد چرب می کند.

 کسانی که تخم مرغ نیمرو و یاتخم مرغ آب پز زیاد می خورند چند بیماری می آورد که یک از آنها کبد چرب است.

 کسانی که خود درمانی های غلط دارند  و طبق رزیم خود ابداعی خودشان کاهش وزنشان را سریع انجام می دهند. مثلاً در هفته بیش از دو کیلو وزنشان را کاهش می دهند. این کار هم عوارض سوء دارد علاوه بر سکته، کبد را هم چرب می کند.

خواص زعفران برای درمان کبد چرب در طب سنتي

از آنجايي كه طب سنتي اين روزها به عنوان يك طب فراگير مطرح  است و از طرفی با  اقبال عمومي بسیار خوبی  مواجه شده است. متخصصان طب سنتی  با بيان اينكه كبد چرب بيماري فراگير و روبه افزايش است، مي‌گويند: پيشگيري مهم‌تر از درمان است و به همين دليل توصيه ما به افراد اين است كه با داشتن رژيم غذايي مناسب، ورزش و كنترل وزن خود جلوي اين بيماري را بگيرند.

یکی از متخصصان طب سنتی  مي‌گويد: افرادي كه داراي بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند تقريباً همگي از بيماري خود مطلعند و براي درمان آن نيز كوشش مي‌كنند، حال اينكه شايد حدود 20 درصد افراد جامعه به بيماري‌هاي قلبي دچار شده‌اند.جالب است  بدانيد كه بيماري كبد چرب بيماري است كه تعداد زیادی از مردم را تهديد مي‌كند اما بسياري از مبتلايان  به کبد چرب از بيماري خود خبر ندارند و با شيوه‌هاي درمان کبد چرب هیچ گونه آشنایی ندارند.

خواص زعفران برای درمان کبد چرب

اين متخصصان طب سنتي از عرق كاسني و شاتره به عنوان مهم‌ترين عامل پاكسازي كبد نام مي‌برند و بیان میکنند: اين دو گياه خاصيت درماني فوق‌العاده‌اي دارند و براي مبتلا نشدن به بيماري كبد چرب مي‌توان از آب اين دو گياه براي پاكسازي كبد استفاده كرد. ضمن اينكه سركه سيب، رب انار و زرشک و… نيز براي پاكسازي كبد بسیار توصيه مي‌شود.

خواص زعفران برای قلب
مطالعه

 وقتي كبد انسان داراي 5تا10 درصد چربي باشد می گویند :فرد مبتلا به كبد چرب شده است بنابر‌اين بايد به فكر درمان آن باشد، چراكه عدم توجه به درمان كبد چرب مي‌تواند فرد را در آينده با مشكلات زیادی روبه‌رو كند.

متخصصان طب سنتي در ادامه مي‌گويند: انجير، فندق، مويز، زعفران ، كاسني و شاتره  براي بيماري‌هاي كبد بسيار مفيد است.

درمان فوری کبد چرب با زعفران

محققان دریافتند :خواص زعفران برای درمان کبد چرب با بهبود فرایند اپوپتوز ، جلوگیری از تکثیر بی‌رویه سلول‌ها و اثر ضد التهابی که دارد، می‌تواند آغاز سرطان کبد یا گسترش آن‌را به شکل قابل‌توجهی در موش‌ها مهار کند. سرطان سلول‌های کبدی یا HCC، پنجمین سرطان رایج در جهان و سومین عامل مرگ در مبتلایان به سرطان به شمار می‌رود.

ابتلا به هپاتیتB، C و بیماری کبد چرب، در معرض سرطان‌زاهای محیطی مانند قرار گرفتن در معرض تششعات رادیو اکتیو و ، مصرف بی‌رویه آهن و استفاده از مشروبات الکلی می‌تواند زمینه ابتلای فرد را به این سرطان کشنده فراهم کند.

تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد، عصاره زعفران به راحتی می‌تواند نقش یک محافظ شیمیایی قوی را در برابر این عوامل بازی کند. به نوشته ساینس‌دیلی؛ پژوهشی که توسط محققان دانشگاهی در  امارات متحده انجام شد نشان می‌دهد؛ زعفران که پیش از این خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن به اثبات رسیده، به خوبی می‌تواند از کبد در برابر پیشرفت سرطان و عوامل سرطان‌زایی مانند DEN  که در تنباکو، وسائل آرایشی، بنزین و غذاهای فراوری شده، وجود دارد، حافظت کند. استفاده از زعفران در درمان بیماری‌های چشمی موثر است؛ زعفران از آن جا که حاوی خواص آنتی‌اکسیدان فراوانی است متخصصین طب گیاهی آن را برای درمان ضعف بینایی توصیه می‌کنند. این پژوهشگران دو هفته پیش از القای ماده سرطانی به موش‌ها، رژیم حاوی زعفران آن‌ها را با دوزهای گوناگون 75، 150و 300 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز آغاز کردند و آن را به مدت 22 هفته ادامه دادند. نتایج نشان می‌دهند گروهی از موش‌ها که بالاترین دوز عصاره زعفران را دریافت کرده‌اند،  از ایجاد سلول‌های سرطانی در کبد مصون مانده‌اند. در گروه‌های دیگر که درمان پیش از القا آغاز شده نیز کاهش پروتئین‌هایی که نشانه اولیه وجود سرطان هستند، به وضوح دیده می‌شود و روند پیشرفت بیماری یا آغاز آن به مراتب کندتر شده است. دکتر عمرو که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشته، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهند زعفران با کمک به اجرای فرایند اپوپتوز(مرگ تنظیم‌شده سلولی)، جلوگیری از تکثیر بی‌رویه سلول‌ها و اثر ضد التهابی این نقش ضد سرطانی را به خوبی ایفا می کند.

خواص زعفران در درمان افسردگی
مطالعه

رژیم غذایی درمان کبد چرب

خوردن نخودآب که به همراه ادویه‌جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می‌تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخودآب می‌توان از آب گوشت، نخود، برنج، گوشت و زعفران استفاده کرد. یکی دیگر از سبزی‌هایی که باعث تقویت کبد می‌شود، شنبلیله است که استفاده از آن در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود.

درمان کبد چرب با چای زعفران

از دیگر مواردی که باعث درمان کبد چرب می شود خوردن چای زعفران است. از خواص زعفران برای درمان کبد چرب می توان به نوشیدن چای زعفران اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.