خانه » مقالات زعفران » روش آبیاری زعفران

روش آبیاری زعفران

 

روش آبیاری زعفران

زعفران گیاهی است که برای رشد و گل دهی به آبیاری زیادی احتیاج ندارد اما نکاتی برای آبیاری زعفران وجود دارد که کشاورزان باید از آن آگاهی داشته باشند و برای تولید زعفران مرغوب از آن استفاده کنند . از این رو مدیریت کردن آبیاری زعفران یک امر مهم در کشاورزی است که باید به آن توجه کرد تا با حداقل های آبیاری به خصوص در مناطقی که با محدودیت های آبی مواجه هستند ، به توان بالاترین عملکرد را از گیاه بدست آورد .

به طور کل بهترین زمان که می توان مزارع زعفران را آبیاری کرد هنگامی است که میانگین دمای هوا در ۴۸ ساعت متوالی کمتر از ۱۲ درجه سانتی گراد باشد . همچنین بهتر است آبیاری به گونه ای صورت بگیرد که فواصل ۱۵ روزه داشته باشد اما اگر این امکان وجود نداشت به دلیل محدودیت های آبی یا شرایط دیگر ، باید حداقل چهار دوره آبیاری انجام شود .  آبیاری زعفران معمولا بسته به شرایط آب و هوایی هر منطقه ، از اوایل مهر تا دهه اول آبان شروع می شود .

آبیاری اول زعفران

اولین آبیاری مزارع زعفران که به بسار آب معروف است قبل از خراش دادن و سله شکنی سطح زمین صورت می گیرد . این کار برای شروع رشد گیاه و گل دهی الزامی است . آبیاری اول جزء مهم ترین مراحل کشت زعفران است و تاریخ این کار بسیار مهم است . وقتی که آبیاری به موقع انجام گیرد باعث می شود که ابتدا گل ها از خاک خارج شوند و بعد از آن رشد سبزینه ای آغاز خواهد شد . در نتیجه این کار خواهیم دید که کلاله ها درشت تر خواهد شد و تمام انرژی گیاه صرف گل دهی خواهد شد . عمل آبیاری باعث تحریک گیاه می شود و گیاه زعفران را از خواب بیدار می کند . از این رو باید آبیاری اول را با حساسیت خاصی انجام داد تا هنگام برداشت محصول مشکلی پیش نیاید .

خواص دارویی زعفران
مطالعه

روش آبیاری زعفران

آبیاری دوم زعفران

آبیاری دوم ، که به آن زائیچ آب ( زاج آب ) می گویند ، پس از ظاهر شدن برگ ها و برداشت گل صورت می گیرد . آبیاری دوم تقریبا بعد از یک ماه پس از آبیاری اول انجام می شود . اگر مایل به کود دهی از نوع کود سفید ، اوره و یا شکری به  زمین خود هستید بهتر است آن را قبل از این آب دهی انجام دهید .

این دو آبیاری برای توسعه ریشه های پیاز زعفران و رسانیدن غذا به آن ها که باعث رشد و نمو گیاه می شود بیسار مهم هستند .

آبیاری سوم زعفران

آبیاری سوم یا کولش آب ، هنگامی است که زمین وجین شده و پخش کود صورت بگیرد . به دلیل رطوبت زمستانه علف های هرز در مزارع بیرون می آیند این آبیاری در اوایل اسفند انجام می شود و عملیات وجین کردن را نیز راحت تر می کند .

آبیاری چهارم زعفران

و اما آخرین آبیاری زعفران ؛ آبیاری چهارم آب آخری است که باید به مزارع تحت کاشت زعفران داد . این آب ، آبی است که در پایان فصل رویش به زمین داده می شود و معمولا در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت صورت می گیرد و به آن زرد آب می گویند .

یکی از نکته هایی که کشاورزان می توانند به آن توجه کنند که آبیاری اول را چه زمانی انجام دهند ، استفاده از منحنی های دمایی سازمان هواشناسی کشور است . چرا که همان طور که پیش تر گفته شد تعیین دقیق تاریخ اولین آبیاری در کشت زعفران بسیار مهم است .

خواص گلبرگ زعفران
مطالعه

براساس منابع متعدد ، آبیاری تابستانه به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا باتوجه به اینکه پیاز خیلی زود به آلودگی هایی از نوع کنه و قارچ مبتلا می شود ، این آبیاری ممکن است باعث افزایش شدت آبیاری شود . تا جایی که در بعضی از مواقع به از بین بردن کامل مزرعه می انجامد . البته می شود اگر پیاز ها به کنه آلودگی دارند تا سرد شدن هوا صبر کرد و سپس آبیاری را شروع کرد .

آب دادن زیاد به زعفران بخصوص در مزارع ای که خاک رسی دارند باعث آب ماندگی در کنار پیاز زعفران می شود که این واقعه خود منجر به پوسیدگی پیازها و افزایش احتمال کنه و قارچ زدگی می شود .

بین هر نوبت آب دهی باید توجه داشته باشیم که زمین کامل خشک شده باشد . اگر در مناطق کم آبی هستید بهتر است از پراکنده کاشتن پیاز ها در زمین پرهیز کنید و پیاز ها را کمی متراکم تر بکارید این کار از هدر روی آب جلو گیری می کند و باعث می شود که آب کم تری مصرف شود .

در مناطق سردسیر معمولا از ۲۰ شهریور تا اول مهر و در مناطق گرمسیر معمولا از ۲۰ مهر تا اول آبان ، اولین آبیاری شروع می شود . آبیاری پیش از مهر باعث می شود که ابتدا برگ های زعفران رشد کرده و از خاک بیرون بیایند . آبیاری زود تر در کل باعث کاهش عملکرد گیاه می شود اما میتواند احتمال سرمازدگی را هم کاهش بدهد و همینطور مدت زمانی که ریشه می تواند آب را جذب کند را نیز افزایش می دهد . که این بسته به انتخاب خود کشاورز است .

4 دیدگاه در “روش آبیاری زعفران”

  1. After looking into a few of the blog articles on your web page, I seriously appreciate your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please visit my web site too and tell me your opinion. Gertrud Hammad Terrene

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.