خانه » مقالات زعفران » طرز تهیه کاچی زعفرانی

طرز تهیه کاچی زعفرانی

طرز تهیه کاچی زعفرانی

 

به علت انرژی بالای دسر کاچی زعفرانی و زعفران ، بهتره که کاچی رو ناشتا نوش جان کنین. این دسر گرم و پرانرژی تو روزهای سرد زمستونی که عزیزانتون به خوردن مواد مقوی و شیرین نیاز بیشتری دارن، بسیار مناسبه.

دسر خوشمزه‌ی قدیمی ­- کاچی زعفرانی – فلسفه‌ای هم می‌تونه با خودش داشته باشه. شاید مادرهای ایران زمین، با این کار از چشم و همچشمی و یا تشریفات دوری می‌کردن و با ساده‌ترین و بهترین مواد، پرخاصیت‌ترین غذاها رو می‌پختن.

 کاچی تو بعضی از مناطق جنوبی کشور و همچنین مناطق غربی ایران، تو روزهای عاشورا و تاسوعا به عنوان نذری پخته می‌شه.

 برای تهیه‌ی کاچی از ادویه‌ی مخصوص کاچی زعفرانی استفاده می‌کنن.

 ادویه‌ی مخصوص کاچی که تو عطاری‌ها پیدا می‌شه، ترکیبی از چند ادویه؛ زرد چوبه، زیره، دارچین، زنجبیل و هله.

قیماق یا همون کاچی همه جای ایران با تفاوت کوچکی پخته می‌شه.

مواد لازم برای کاچی زعفرانی

آرد گندم  یک پیمانه
 کره یا روغن  ۱۰۰_۱۵۰ گرم
 شکر  ۱ پیمانه
 گلاب  یک‌ چهارم پیمانه
زعفران ساییده شده به میزان دلخواه
آب ۳ پیمانه
ادویه های مخصوص کاچی از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چایخوری

 

ادویه های مخصوص کاچی زعفرانی

دارچین، زیره، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه خیلی کم، پودر هل، پودر تخم گشنیز که میزان آن بستگی به ذائقه خودتان است من تقریبا از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چایخوری ریختم ولی دارچین را کمی بیشتر ریختم.

طرز تهیه کاچی 

ابتدا آب و شکر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا شکر در آب حل شود. سپس زعفران را به مواد اضافه کنید تا مخلوط آب و شکر قوام پیدا کند. شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود. دقت داشته باشید گلاب را در مرحله پایانی قوام ‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.

افت قیمت زعفران در اثر کرونا
مطالعه

 

بعد از این مرحله کره یا روغن را در یک ظرف ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید. پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود. حالا ادویه ها را یکی یکی اضافه کرده هم می زنیم تا کاملا با آرد و روغن مخلوط شوند و عطر ادویه ها در بیاید، پس از آماده ‌شدن آرد و ادویه ها، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز به هم بزنید تا کاچی زعفرانی صاف  و یکدست شود اگر احساس کردید بیش از حد کاچی سفت شده است یک پیمانه دیگر آب اضافه کنید. این مرحله حداقل ۵ دقیقه به طول می انجامد. در این مرحله باید کاچی زعفرانی را دم کنید.

 

بنابراین قابلمه را روی شعله ‌پخش کن قرار داده و روی در آن دم کنی بگذارید. اجازه بدهید تا حدود ۲۰ دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید روی آن را با پودر گردو و پسته و بادام تزیین کنید و سرو کنید. غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. می توانید هر کدام از ادویه ها را که خواستید از دستور حذف کنید. این کاچی چون برای بعد از زایمان بود من از تمام ادویه ها استفاده کردم. کاچی برای خانمهایی که تازه زایمان کردند عالی است و توصیه می شود دو روز بعد از زایمان مصرف شود نه روز اول.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.